سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























اندیشه

بهاء کیست؟
 

آیین بهاییت نام خود را از "بهاءالله" که لقب میرزا حسینعلی نوری است اخذ نموده.وی در تاریخ دوم محرم سال 1233 ه-ق برابر باسال 1817 م در خانه میرزا عباس نوری که از منشیان دربار قاجار بود در تهران متولد شد.وی لقب "بهاءالله" را برای خود انتخاب کرد وبهاییان ، بهاءالله را به عنوان پیامبر آیین خود برگزیدند.
نکته بسیار جالب و قابل توجه اینجاست با اینکه جناب بهاء آموزشهای مقدماتی ادبیات فارسی و عربی را زیر نظر پدر ،معلمان و مربیان گذرانده بود، مدعی این مطلب بود که هرگز تحصیلاتی نداشته است، حتی در نامه ای خطاب به ناصرالدین شاه قاجار می نویسد من تحصیل علم نکرده ام و در مدارس وارد نشده ام ، میتوانید از مردم شهری که در آن ساکن بودم سؤال کنید. (1) البته پاسخ این حرف حسینعلی بهاء را خواهرش عزیه خانم نوری به فرزند او عبدالبهاء میدهد و میگوید که: جناب میرزای ابوی (حسینعلی نوری) از بدایت عمر که به حد بلوغ رسید بواسطه فراهم بودن اسباب و گرد آمدن اصحاب ، اشتغال به درس و اهتمام به مشق داشته اشت و آنی خود را از تحصیل مقدمات فارغ نمی گذاشتند ، پس ار تحصیل مقدمات عربیت و ادبیت به علم حکمت و عرفان مایل گردیده....... .(2)
بعد از اینکه سید علی محمد شیرازی ادعای بابیت کرد میرزا حسینعلی نوری توسط ملاحسین بشرویه و میرزا محمد معلم نوری در شمار نخستین افرادی که پیرو باب شدند در آمد و جزو فعال ترین افراد بابی شد و به ترویج بابیگری مخصوصا در نور و مازندران پرداخت. حتی برخی از برادرانش از جمله برادر کوچکترش میرزا یحیی معروف به "صبح ازل" نیز بر اثر تبلیغ او به این آیین و مرام پیوستند.(3)
ادامه مطلب...

نوشته شده در یکشنبه 88/1/16ساعت 9:31 عصر توسط نرگس محمدی| نظرات ( ) |

  پیدایش بابیت

در سال 1260 هجری قمری شخصی به نام سید علی محمد شیرازی فرزند سید محمد رضا مدعی بابیت امام زمان(عج) ، مهدویت ، نبوت و بالاخره ربوبیت شد وفرقه بابی را تاسیس نمود.
پس از مدتی ادعاهای باب باعث اعتراض مردم و علمای وقت شد و حکومت قاجاربه واسطه فشار و اصرار آنها وی را دستگیر و به حبس انداختند ، علما برای اثبات باطل بودن عقاید و همچنین حکم کردن بر ارتداد علی محمد مناظره ای برپا کردند و به دلیل اینکه مقدسات اسلام را زیر پا نهاده و عقاید و اعتقادات جدید و پر نقص خویش را نسبت به اسلام ارجح می شمرد و حکم به ارتداد و اعدام وی کردند و برای برخی هم شبهه دیوانگی و سفاحت وی پیش آمد.
باب پس ازچند بار نوشتن توبه نامه و شکستن آن (در شیراز و تبریز) ـ که هنوز دست خط و در آرشیو ملی ایران حفظ و نگهداری می شود ـ به دستور امیر کبیربرای جلو گیری از ادامه اغتشاشات وآشوب هایی که توسط پیروان باب ایجاد میشد درروز 28 شعبان 1266ه-ق در میدان صاحب الزمان  تبریزاعدام شد.
باب قبل از مرگ  خود یحیی صبح ازل را جانشین خود اعلام کرد و وصیت کرد که کتاب بیان را تکمیل کند و این شخص پس از کشته شدن باب رهبری جامعه بابیان به عهده گرفت .


نوشته شده در سه شنبه 88/1/11ساعت 4:36 عصر توسط نرگس محمدی| نظرات ( ) |